Donderdag 2 juni - Reisverslag uit Kamnik, Slovenië van Pieter Natzijl - WaarBenJij.nu Donderdag 2 juni - Reisverslag uit Kamnik, Slovenië van Pieter Natzijl - WaarBenJij.nu

Donderdag 2 juni

Door: MarjokePieter

Blijf op de hoogte en volg Pieter

03 Juni 2016 | Slovenië, Kamnik

Opa van Velzen jarig.
Vandaag Lubljana, dus om 07:00 uur op. Kwart over 8 verzamelen en naar de bus. We gaan eerst naar Kamin, daar is een Franciskaner klooster gevestigd met een bibliotheek vol boeken uit de laatste 5? eeuwen, o.a. een zeer oude bijbel. Wat mij betreft oude rommel. Ik weet niet wat je er mee moet om dat allemaal te bewaren. Je mag er niet meer aankomen. Vervolgens in de bus naar Lubljana. Eerst met de funiculaire naar de burcht bovenop een over de stad dominerende berg. Er is een restaurant gevestigd waar we de luch gaan nuttigen. Het is chique, veel livreiers en genoeg wijn. Net chinezen, je glas wordt al bijgevuld als er nog een bodempje in zit. Heerlijk. Het leukste is dat er een Porsche presentatie is met vele gasten, die ons van de tafel wegkijken. Eerst nog even een bakkie en genieten. Vervolgens dalen we weer af de stad in. We hebben weer een goede gids met luide stem en goed te volgen in het Duits.
Lubljana is werkelijk een mooie stad. Levend en prachtig gebouwd. In het vrije uurtje hebben we nog even een bezoekje aan de dom gebracht. Niet normaal, alles goud wat er blinkt. Zulke rijk versierde kerken heb ik nog nooit gezien. Ik word daar niet goed van, ondanks de indrukwekkende versieringen. De bewoners hier hebben vast een heel slecht geweten, dat ze het nodig vonden zoveel te geven aan de kerk.
Om zes uur weer op de camping in Bled.