zaterdag 10 - Reisverslag uit Arcizans-Avant, Frankrijk van Pieter Natzijl - WaarBenJij.nu zaterdag 10 - Reisverslag uit Arcizans-Avant, Frankrijk van Pieter Natzijl - WaarBenJij.nu

zaterdag 10

Blijf op de hoogte en volg Pieter

10 September 2016 | Frankrijk, Arcizans-Avant

Vandaag Lourdes op de fiets. Daarvoor moeten we eerst de berg af om bij het oude spoorlijntje te komen dat nu tot fietspad is omgetoverd. Steile afdaling en dus maakt Marjoke zich al zorgen of ze bij terugkomst wel voldoende prik in haar accu zal hebben. Het is een heerlijke rit, zwoel windje en een beetje omlaag en weer omhoog. Zonder al te veel moeite komen we in Lourdes aan.
Er is nog niet veel veranderd. Straten vol met souvenirwinkeltjes. Nonnen, monniken, paters en natuurlijk vele andere gelovigen. Waaronder ook veel van Afrikaanse origine. Het park voor de basiliek van Bernadette komen we met onze fietsen niet in. Alle tassen worden gecontroleerd en er zijn nog maar twee toegangspoorten naar dit christelijke heiligdom. Net als al die jaren terug dat we hier water zijn we weer onder de indruk van al die devotie. We eten ons broodje en drinken de meegebracht koffie en vinden het weer genoeg. Gauw terug naar de camping waar we plannen maken voor de tocht naar de Cirque de Troumousse.